5 juni 2021

CASE: OTCLOG vernieuwt en digitaliseert logistieke opleidingen door het organiseren van een film week.

Het Opleidings- en Trainingscentrum Logistiek (OTCLOG) verzorgt alle logistieke opleidingen binnen Defensie. Hier komen zowel mensen van de marine, luchtmacht en de landmacht om een opleiding te volgen die zij nodig hebben voor hun functie. Al langere tijd is het OTCLOG hard aan de slag met GPAL (bekijk hier de case). In deze case kun je lezen hoe het nu gaat met het OTCLOG en wat zij in de tussentijd hebben bereikt. 

De eerste week van januari organiseerde de school Techniek en Onderhoud (binnen het OTCLOG) een film-week. Na een gezamenlijke aftrap, startte 6 groepen instructeurs met het opnemen van instructievideo’s over het lesmateriaal. In slechts één week tijd werden er zo wel 200 instructievideo’s gemaakt en gedeeld in de GPAL app. Zo werden diverse logistieke opleidingen deels vernieuwd, gedigitaliseerd en ook meteen al gebruikt. Een prestatie om trots op te zijn. 

“Ons doel nu is vooral om GPAL te promoten binnen het OTCLOG. Aan het begin van de week waren een aantal mensen wel wat terughoudend, maar aan het einde van de week zijn er veel instructeurs overtuigd en zijn er veel instructievideo’s bijgekomen!”
– Ferry, Commandant Instructie peloton Voertuig Technische Systemen

Bekijk hier de evaluatie video van de film-week binnen het OTCLOG

Opleidingen verfilmen en digitaliseren

Elke groep instructeurs, die mee deed aan de filmweek, zit op een eigen locatie en is verantwoordelijk voor een andere opleiding. Door het succes van de filmweek zijn er nu nog meer opleidingen gedeeltelijk ondersteund met instructievideo’s, instructiekaarten en QR-codes. Tijdens deze filmweek maakten alleen de instructeurs de instructievideo’s, maar, zo vertelt Ferry, dat zal in de toekomst nog een andere vorm krijgen.

“In de toekomst willen we natuurlijk ook terugkoppeling vanuit de leerling zelf middels een video waarin de leerling uitlegt waarom en hoe hij bepaalde technische handelingen uitvoert. Helaas is dat nu nog lastig door het gebrek aan devices van leerlingen. Ondanks de technische problematiek rondom de devices, hebben wij een “work around” bedacht en gaan wij gewoon door met instructievideo’s maken.”
– Ferry

Filmen creëert meer draagvlak

Aan het begin van de filmweek waren enkele instructeurs nog wat terughoudend in het maken van instructievideo’s. Naarmate de week vorderde waren echter al veel van de twijfelaars over de streep gekregen en enthousiast aan de slag gegaan met het filmen. Dit zorgt meteen ook voor meer draagvlak.

“Niet alleen de leerling, maar ook de instructeur moet wennen aan de nieuwe methode. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, alle nieuwe dingen moeten wennen. Een instructeur hoeft niet alles en altijd meer klassikaal uit te leggen. Binnen OTCLOG staat de lerende centraal en vanuit dat oogpunt, kan er middels GPAL gewerkt worden aan een individuele leerweg van de leerling. Uiteindelijk zien de meeste instructeurs wel de meerwaarde van video’s in, worden enthousiast en gaan het ook echt zelf gebruiken.”
– Ferry

Ferry legt uit:

Benieuwd wat het OTCLOG hiervoor al heeft bereikt? Bekijk hier de uitgebreide case. 

Neem contact op met GPAL

Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!

“Wij helpen bedrijven graag met het versnellen van opleiden en trainen.”

Rico - Salesmanager GPAL