22 mei 2023

Een manifest voor visueel leren – Het is tijd om te beginnen

De situatie nu: toe aan verandering? 

Al ruim 40 jaar weten we dat de traditionele manieren van onderwijs, zoals klassikaal lesgeven, inefficiënt zijn. Toch zijn er nog steeds weinig veranderingen in het onderwijsgebied. Dat is best eigenaardig als je erover nadenkt. Een studie, reeds uitgevoerd in 1969 (!), concludeerde dat na drie dagen slechts 10 % van schriftelijke informatie werd onthouden door studenten, in vergelijking met 65 % van de visuele/verbale informatie. Dit is een toename van 6,5 keer. Studenten reageerden niet alleen sneller op visueel leren in vergelijking met teksten, ze waren ook meer geïntrigeerd door het onderwerp én waren in staat de informatie op te slaan voor de lange termijn.

Ondertussen wordt zowel in het klaslokaal als op de werkvloer het leren nog steeds niet visueel ondersteund. In ons dagelijks werk zien we nog te vaak dat hele afdelingen schriftelijke procedures op papier hebben en deze worden bewaard in categorieën op het intranet. 

In dit artikel bieden wij een klein manifest voor verandering.

Je hebt misschien veel redenen om niet direct over te stappen op visueel leren. Dus geven we een paar extra argumenten om het toch te overwegen. Daarnaast zullen we je ook laten zien hoe je vandaag nog kunt beginnen met visueel leren in jouw organisatie! 

# 1 Visueel leren en geheugen

“Niet iedereen is een visuele leerling”
Niet waar. Iedereen is visueel ingesteld.

Visueel leren is de meest effectieve manier om het lange-termijngeheugen te activeren. Wij betogen daarom dat alle mensen visuele leerders zijn. Woorden worden meestal verwerkt door ons kortetermijngeheugen, terwijl beelden direct worden verwerkt door ons lange-termijngeheugen. In tegenstelling tot teksten worden visuals ook ongeveer 60,000 keer sneller verwerkt en bijna 90% van alle informatie die naar de hersenen gaat is visueel. 

# 2 Visueel leren helpt begrijpen

Een andere belangrijke reden waarom visueel leren traditionele andere vormen van onderwijs overschaduwt, is het feit dat visueel leren helpt om beter te begrijpen. Onze hersenen kunnen een visuele scène in minder dan 1/10 van een seconde begrijpen. Wanneer een tekstuele beschrijving wordt bekeken moet het brein die informatie eerst verwerken en begrip creëren, terwijl bij de grafische beschrijving het begrip bijna onmiddellijk aanwezig is. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder. 

 

Als visueel leren al bijdraagt in het simpele geval van het rode vierkant, dan is het zeker interessant voor complexe programma’s, machines en procedures op de werkplek.

# 3 Visuele leren verhoogt motivatie

Visueel leren bevordert bovendien de motivatie. Door medewerkers in contact te brengen met interessante video’s of afbeeldingen in plaats van tekstuele handleidingen, krijgen medewerkers de drive om actief met hun werk om te gaan. Het creëren van variatie op de werkplek is een geweldige manier om meer toegewijde, enthousiaste medewerkers te krijgen.

“Okay, ik ben overtuigd!” Denk je nu misschien wel. Maar: 

“We hebben niet de middelen om te beginnen met visueel leren”
Natuurlijk heb je die! Het visuele leerplatform GPAL!

Het visueel leerplatform GPAL

GPAL, ons visueel learning platform, innoveert leerprocessen door het gebruik van zelfgemaakte korte instructievideo’s als een manier van visueel leren. Wij geloven dat video-instructies gemaakt door uw eigen experts in combinatie met sociale groepsinteracties conventionele leermethoden overschaduwen. Samen met onze klanten ontwikkelden we een zeer eenvoudig te gebruiken en toegankelijk interactief leerplatform.

“We hebben veel gevallen gezien waar een saaie schriftelijke procedure een leuke en levendige video-instructie wordt, die eigendom is van de groep makers “

GPAL richt zich op het faciliteren van visueel leren, wat de kennisniveaus onder stagiaires, nieuwe medewerkers en lange termijn medewerkers verbetert. Met het gebruik van korte educatieve video’s gemaakt door uw eigen experts, leren en communiceren medewerkers van en met elkaar. GPAL wordt al gebruikt door een grote verscheidenheid aan klanten, waaronder de Marine School van de Nederlandse defensiemacht, waar een academisch onderzoek de positieve effecten van het gebruik visueel leren toonde.

Beginnen met visueel leren in uw organisatie?

We hebben een eenvoudig te gebruiken platform en een methode om het in uw organisatie te implementeren. Waarom nog 40 jaar wachten?

Neem contact op met GPAL

Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!

“Bij GPAL helpen we je graag verder. Samen met onze klanten blijven wij ons product verrijken en verbeteren”