Het is tijd om te beginnen!
Al ruim 40 jaar weten we dat de traditionele manieren van onderwijs inefficiënt zijn. En toch zijn er nog steeds niet veel veranderingen in het onderwijsgebied, dat is best eigenaardig als je erover nadenkt. Een studie, reeds uitgevoerd in 1969 (!), concludeerde dat na drie dagen slechts 10 procent van de schriftelijke informatie werd herinnerd door studenten, in vergelijking met 65 procent van de visuele/verbale informatie. Dit is een verhoging van 6,5 keer. Studenten reageerden niet alleen sneller op visueel leren in vergelijking met teksten, ze waren ook meer geïntrigeerd door het onderwerp én waren in staat de informatie op te slaan voor de lange termijn.
Ondertussen wordt zowel in het klaslokaal als in werkveld het leren nog niet visueel gesteund. In ons dagelijks werk zien we nog steeds dat hele afdelingen schriftelijke procedures op papier hebben en die worden bewaard in categorieën op het intranet (dus niemand kan ze vinden).
In dit artikel bieden wij een klein manifest voor verandering.
Je hebt misschien veel redenen om niet direct over te stappen op visueel leren. Dus geven we een paar extra argumenten en vragen we je om de uitdaging aan te gaan. Daarnaast zullen we je ook voorzien van de middelen hoe te beginnen, vandaag nog!.
“Niet iedereen is een visuele leerling”
Niet waar. Iedereen is visueel ingesteld.
# 1 Visueel leren en geheugen
Visueel leren is de meest effectieve manier om het lange-termijn geheugen te activeren. Wij betogen dat alle mensen visuele leerders zijn. Woorden worden meestal verwerkt door ons korte-termijn geheugen, terwijl beelden direct worden verwerkt door ons lange-termijn geheugen. Bovendien, visuals, in tegenstelling tot teksten, worden 60,000 keer sneller verwerkt en bijna 90% van alle informatie die naar de hersenen gaat is visueel.
# 2 Visueel leren helpt begrijpen
Een andere belangrijke reden waarom visueel leren traditionele andere vormen van onderwijs overschaduwt, is het feit dat visueel leren helpt beter te begrijpen. Onze hersenen kunnen een visuele scène in minder dan 1/10 van een seconde begrijpen. Wanneer een tekstuele beschrijving wordt bekeken (zoals het “rood-vierkant” voorbeeld, dat hierboven wordt voorgesteld) moet de menselijke geest die informatie verwerken en begrip creëren, terwijl bij de grafische beschrijving het begrip bijna onmiddellijk aanwezig is. Als dit waar is in het simpele geval van het rode vierkant, dan is het zeker waar voor complexe programma’s, machines en procedures op de werkplek.
# 3 Visuele leren verhoogt motivatie
Bovendien, visueel leren bevordert motivatie. Door medewerkers in contact te brengen met interessante video’s of afbeeldingen in plaats van tekstuele handleidingen, krijgen medewerkers de drive om actief met hun werk om te gaan. Het creëren van variatie op de werkplek is een geweldig manier om meer toegewijde, enthousiaste medewerkers te krijgen.
“We hebben niet de middelen om te beginnen met visueel leren”
Natuurlijk heb je die!
Het visueel leerplatform GPAL
GPAL, ons visueel learning platform, innoveert het proces van leren door het gebruik van zelfgemaakte korte instructievideo’s als een manier van visueel leren. Wij geloven dat video-instructies gemaakt door uw eigen experts in combinatie met sociale groepsinteracties conventionele leermethoden overschaduwt. Samen met onze klanten ontwikkelden we een zeer eenvoudig te gebruiken en toegankelijk interactief leerplatform.
“We hebben veel gevallen gezien waar een saaie schriftelijke procedure een leuke en levendige video-instructie wordt, die eigendom is van de groep makers “
GPAL richt zich op het faciliteren van visueel leren, wat de kennisniveaus onder stagiaires, nieuwe medewerkers en lange termijn medewerkers verbetert. Met het gebruik van korte educatieve video’s gemaakt door uw eigen experts, leren en communiceren medewerkers van en met elkaar. GPAL wordt al gebruikt door een grote verscheidenheid aan klanten, waaronder de Marine School van de Nederlandse defensiemacht, waar een academisch onderzoek de posittieve effecten van het gebruik visueel leren toonde.
Wilt u weten hoe u moet beginnen met visueel leren in uw organisatie?
We hebben een eenvoudig te gebruiken platform en een methode om het in uw organisatie te implementeren. Waarom nog 40 jaar wachten?
Contact ons of bezoek onze website.