10 oktober 2021

Leren op de werkplek binnen Amstelland ziekenhuis 

De Uitdaging

Tijdens de COVID-19 crisis, werd een cohort-afdeling geopend in het Ziekenhuis Amstelland. Door de enorme toename in het aantal coronapatiënten, moest zorgpersoneel versneld (bij)geschoold worden. De mogelijkheid tot leren en ontwikkelen was echter schaarser geworden door de regels van social distancing. Ook het personeel dat voorheen optrad als mentor of opleider, was nu juist harder nodig in de zorg, waardoor personeel een groot stuk opleiding misliep. 

‘’In de corona-tijd was de grootste uitdaging hoe we mensen snel konden opleiden om op de corona-afdeling te werken terwijl we ze niet samen in een klasje mochten zetten […] Mensen die normaal niet op die afdeling werken moesten ineens nieuwe protocollen leren.’’
– Ingrid, coördinator GPAL binnen Ziekenhuis Amstelland

Ziekenhuis Amstelland zet daarom de GPAL app in om in korte tijd 200 verpleegkundigen en leidinggevenden te voorzien van video-instructies over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en ze op de hoogte te houden over nieuwe protocollen via de GPAL app. 

De Aanpak 

Binnen anderhalf uur werd een GPAL omgeving gemaakt waarin instructievideo’s gedeeld konden worden met belangrijke zorgmedewerkers. Eén team van zorgpersoneel maakte de video-instructies om deze vervolgens meteen te delen met de medewerkers. 

Met twee longverpleegkundigen, een operatieassistent en infectiepreventie maakten we videoinstructies over het gebruik van ademhalingsmaskers en persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes, de spatbril, schorten en handschoenen.

Na een middag filmen waren er video’s beschikbaar voor al het zorgpersoneel op de corona-afdeling. Zo werden belangrijke handelingen, zoals het opdoen van een mondkapje, visueel en begrijpelijk gemaakt.

 ‘’Als je bijvoorbeeld een mondkapje op doet, moet je testen of het goed zit. Dit kun je wel beschrijven, maar het is wel veel handiger als iemand dat [op beeld] voordoet.’’ 

Resultaten

Versneld maken, delen en leren 

Door het gebruik van GPAL kon zorgpersoneel snel op de hoogte gebracht worden van nieuwe procedures en protocollen. Ook het visuele aspect draagt bij aan de snelheid. Zo konden de instructies van een nieuw type mondmasker in minder dan 10 minuten aan de werknemers in het ziekenhuis uitgelegd worden door middel van enkele zelf opgenomen video instructies. Medewerkers kunnen zo in hun eigen tempo met het masker in de hand kijken hoe ze ermee moesten werken. 

‘’Doordat we zelf gaan filmen worden we heel bewust van ons eigen handelen en merken we dat we [bepaalde handelingen] eigenlijk niet altijd zo doen als het protocol het voorschrijft. En daar begint het leren.’’ 

Het visuele aspect bevordert het leren op de werkplek voor nieuwe medewerkers. Ook biedt de mobiele app extra ondersteuning aan medewerkers om kennis op te frissen en op peil te houden. Ze hebben de video’s immers altijd beschikbaar op hun telefoon via de GPAL App.  

Medewerkers voelen zich zekerder in hun werk

‘’Wat met name opviel (in de evaluatie) is dat zorgpersoneel aangaf zich zekerder te voelen in hun werk doordat ze video-instructies konden kijken.’’

Een groot deel van het personeel kreeg in de corona-tijd te maken met een aantal procedures en handelingen die zij normaliter niet op een dagelijkse basis uitvoeren. Het bekijken van korte instructievideo’s geeft zorgpersoneel een extra steuntje in de rug en garandeert dat de kwaliteit hoog blijft. 

On the Job video-instructies sluiten beter aan 

Los van de corona-instructies, wordt GPAL nu ook gebruikt op het Vrouw Kind Centrum in het ziekenhuis. Hier worden nu volop filmpjes gemaakt voor leren op de werkplek. En dat door het eigen team van experts. Ze kunnen de video’s zelf maken, uploaden en delen.  

Ingrid vertelt over de mogelijkheden die zij ziet met GPAL. 

‘’We gebruiken nu  vaak ingekochte e-Learning Modules om mensen op te leiden, maar dan heb je net niet het mondkapje dat wij in ons ziekenhuis hebben of net niet die ene naald die wij gebruiken. Het is veel persoonlijker om de visuele werking te zien in ons ziekenhuis met onze eigen spullen. We gebruiken de video’s nu ook om in eigen gemaakte e-Learning modules te bekijken.’’

Ook is een probleem met e-Learning dat de tijd die tussen het leermoment en de daadwerkelijke toepassing op de werkvloer soms te lang is. Zo krijg je een bepaalde techniek aangeleerd die je pas 8 maanden later voor het eerst toepast, dan ben je het natuurlijk allang kwijt. Het kijken van instructievideo’s komt dan goed van pas.

GPAL als toetsing in de toekomst

Een grote mogelijkheid voor de toekomst wordt gezien in het toetsen van zorgpersoneel. Zo vertelt Ingrid dat iedereen in het ziekenhuis getoetst moet worden op het juist uitvoeren van voorbehouden, risicovolle handelingen en gebruik van medische hulpmiddelen en apparatuur.  Dat is wettelijk voorgeschreven. Ook komt het weleens voor dat de zorgmedewerker een nachtdienst heeft en tijd heeft om getoetst te worden, maar dat er dan geen toetsers beschikbaar zijn. Of juist andersom, dat de toetser voor je neus staat om te toetsen, maar er net drie patiënten binnen komen en er geen tijd is. 

“Het zou wel heel mooi zijn als we dit via GPAL kunnen doen, want dan kan degene die getoetst moet worden zichzelf filmen op een moment dat hij of zij even een halfuurtje tijd heeft en hoeft de toetser niet perse op dat moment dienst te hebben en beschikbaar voor die afdeling.”

Neem contact op met GPAL

Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!

“Wij helpen bedrijven graag met het versnellen van opleiden en trainen.”

Rico - Salesmanager GPAL