Met ruim 140 monteurs in dienst installeert en onderhoudt energiebedrijf Eneco duizenden cv-ketels door heel Nederland. Misschien zelfs wel degene die bij jou thuis hangt. Door de enorme groei die het bedrijf doormaakt, zijn er dan ook een hoop nieuwe monteurs nodig. Maar met de huidige personeelstekorten is dat nog knap lastig.
De oplossing: personeel zelf opleiden! Zo vertelt Sebas, service coördinator bij Eneco:
“Monteurs haal je tegenwoordig niet meer van de straat, maar leerlingen wel!”
Eneco is daarom begonnen om zij-instromers op te leiden tot volledige monteurs in hun eigen bedrijfsschool. Deze technische opleidingen versterken zij met GPAL.
Nieuwe onderhoudsmonteurs worden opgeleid in de Eneco Bedrijfsscholen in Schiedam en Utrecht, waar meer dan 15 verschillende types werkende cv-installaties staan. Eén dag in de week krijgen nieuwe monteurs uitleg over deze installaties en mogen zij hier zelf op oefenen. De rest van de week lopen zij mee met een ervaren monteur, waar zij hun nieuw geleerde kennis meteen op de werkvloer kunnen toepassen. Een goede aanpak, maar in de praktijk levert dit soms toch wat problemen op. Bijvoorbeeld voor handelingen die in de praktijk relatief weinig voorkomen, wordt geleerde kennis toch snel vergeten.
Om nieuwe monteurs tijdens hun opleiding en werk nog beter te ondersteunen, moet kennis zeer laagdrempeligheid altijd en overal beschikbaar zijn. Reeds in 2020 is Eneco begonnen met GPAL Werkplekleren. Met de GPAL app kunnen monteurs makkelijk, altijd en overal deze instructievideo’s bekijken en zo hun werk sneller en efficiënter uitvoeren. Er zijn inmiddels al honderden video-instructies gemaakt en gedeeld door collega’s. Dit voeren zij nu ook door in hun eigen bedrijfsschool.
De uitdaging: Nieuwe monteurs tijdens hun opleiding (en werk) beter ondersteunen door kennis laagdrempelig altijd en overal beschikbaar te maken middels video-instructies.
De Eneco Bedrijfsschool versterken met GPAL Academy
Om de technische opleidingen te versterken, wordt GPAL nu volop ingezet binnen de Eneco Bedrijfsschool. Ervaren monteurs maken, in samenwerking met Sebas, korte instructievideo’s over hoe je cv-ketels uit elkaar haalt en hoe je basis onderhoud uitvoert op de verschillende modellen. Daarbij wordt de expert gefilmd met een gewone mobiele telefoon en een draadloze microfoon.
Door deze instructievideo’s te plaatsen in de GPAL App, kunnen leerlingen eenvoudig video’s opzoeken en bekijken. Ook kunnen ze aan de hand van de video’s makkelijker zelfstandig, of in een groepje, oefenen op cv-installaties en bijvoorbeeld nog een keer dat ene lastige onderwerp doornemen. De instructeurs zijn er nog steeds, maar hebben nu meer een coachende rol.
Zie hier een voorbeeld van een instructie-video over het demonteren van een voorplaat
In het werkveld
Het interessante is natuurlijk dat nieuwe werknemers de video’s ook beschikbaar hebben als ze de rest van de week aan het werk zijn. Zo kunnen ze tijdens hun werk blijven oefenen, terwijl ze tegelijkertijd minder ondersteuning nodig hebben. Vaak kunnen monteurs van tevoren zien welke werkorder of welk type ketel ze tegen gaan komen bij de volgende klant. Het kan dan handig zijn om nog snel even een video te bekijken om de relevante kennis op te frissen.
De video-instructies worden ook op een innovatieve manier ingezet voor meer ervaren monteurs. Zo kijken ervaren monteurs zelf video-instructies, maar maken zij bijvoorbeeld ook korte video’s over hoe ze veelvoorkomende of terugkerende storingen oplossen. Zo wordt kennisdeling binnen de organisatie eenvoudig uitgebreid.
Ondertussen zijn er honderden instructievideo’s gemaakt voor en door Eneco monteurs en gebruiken alle Service & Onderhoud monteurs de App actief. Dit heeft geleid tot een aantal mooie resultaten.
Slim & effectief leerlingen opleiden
Het overbrengen van kennis door middel van video slaat goed aan bij de technisch-ingestelde monteurs. Zo legt Sebas uit dat monteurs het beste leren door te doen en niet door erover te lezen in langdradige handboeken.
“De kennisoverdracht die je met GPAL hebt is niet te evenaren, al helemaal niet als je de info meekrijgt in een boekje met QR-codes die linken naar de video’s. Een monteur wil niet lezen, die wil zien, begrijpen en doen. Daar leren ze echt van en daarom ben ik zo blij met GPAL.”
– Sebas, service coördinator
Ook is het uitleggen van complexe handelingen een stuk eenvoudiger als je het in een video kan laten zien. Het bekijken van korte instructievideo’s wordt daarom niet alleen ervaren als leuker, maar ook als effectiever.
Een extra steuntje in de rug
Door het gebruik van instructievideo’s hebben nieuwe monteurs altijd een steuntje in de rug tijdens het werk. Dat zorgt er niet alleen voor dat nieuwe monteurs hun werk beter kunnen uitvoeren, maar het geeft hen ook meer zelfvertrouwen. Met GPAL kunnen nieuwe monteurs dus sneller op een goede manier zelfstandig hun werk uitvoeren, terwijl ze constant blijven leren en groeien.
“Als je bij iemand thuis voor een ketel staat waarvan je even bent vergeten hoe ‘ie ook alweer uit elkaar moet, en de klant staat ook nog op je vingers mee te kijken, dan sta je al meteen 1-0 achter. Dat gaat heel anders als je van te voren even een video hebt kunnen kijken op je telefoon, en meteen de cv-ketel vol zelfvertrouwen openmaakt.”
– Sebas, service coördinator
Inzicht in het leerproces
Eneco zet GPAL niet alleen in als leer-app, maar ook om inzicht te krijgen in het leerproces. Eneco gebruikte al allerlei kanalen om monteurs te voorzien van informatie, zoals Whatsapp, podcasts en e-mail, maar het was lastig om te zien of monteurs de informatie ook daadwerkelijk hadden gezien, laat staan of ze het ook echt begrepen.
Om dit probleem op te lossen gebruikt Sebas nu de GPAL TODO functie. Met deze functie kun je een reeks video’s klaarzetten en verplicht maken voor verschillende groepen monteurs binnen het bedrijf. Zo wordt TODO bijvoorbeeld gebruikt voor het opfrissen van kennis over veiligheidsmaatregelen of voor de uitleg van bepaalde software, zoals Power BI. Dit geeft meer inzicht in wie welke kennis al heeft opgedaan, inclusief eenvoudige opvolging.
“Ik kijk om de zoveel tijd in de GPAL app om te zien wie er al video’s heeft bekeken en wie niet. Dat kan ik ook doorgeven aan de teammanagers, zodat ze precies weten wie nog een beetje extra moet worden aangespoord.”
– Sebas, service coördinator
Uitrol binnen andere Eneco onderdelen
Sinds kort wordt GPAL niet alleen meer binnen Service & Onderhoud gebruikt, maar ook binnen andere onderdelen binnen Eneco. Sinds het begin van dit jaar is de bedrijfsschool begonnen met een pilot voor de warmtepompen. Zo worden er video’s gemaakt om uitleg te geven over hoe je warmtepompen moet installeren en onderhouden. Deze pilot is erg goed bevallen en binnenkort zal GPAL verder geïmplementeerd worden.
Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!
“Wij helpen bedrijven graag met het versnellen van opleiden en trainen.”
Rico - Salesmanager GPAL