De Defensie Vaarschool (DVS), binnen de Marine, organiseert alle nautisch gerichte opleidingen Defensie breed. Denk bijvoorbeeld aan vaarbewijzen, brug simulaties en bevoorraden op zee.
De lessen van de Defensie Vaarschool zijn over het algemeen heel praktisch van aard.
Dat past ook goed bij het vak: dingen doen met je handen. Door de COVID-19 maatregelen moesten de praktische lessen echter abrupt stil worden gelegd. Leerlingen kwamen thuis te zitten en moesten opeens zelfstandig praktische handelingen oefenen zonder dat de docent het voor kon doen. Voor handelingen zoals het maken van steken en knopen bleek dit nog knap lastig te zijn.
De DVS begon daarom zo snel mogelijk met het organiseren van online onderwijs. Ze misten echter nog duidelijke instructievideo’s om de leerlingen aan te sporen om thuis te leren en oefenen. Deze video’s laten maken door de audiovisuele dienst van Defensie zou te veel tijd in beslag nemen en ook niet makkelijk zelf aanpasbaar zijn. Al snel kwam vanuit de docenten het idee om daarom zelf instructievideo’s te maken. De vraag was alleen hoe ze deze video’s het beste bij de leerlingen konden krijgen. Hier kwam GPAL goed van pas.
Na een korte uitleg over hoe GPAL werkt, is de DVS met een klein team direct aan de slag gegaan met het maken van instructievideo’s. Binnen een paar weken waren er tientallen video’s met instructies en opdrachten beschikbaar in de GPAL app voor alle leerlingen.
Met de instructievideo’s konden leerlingen ook thuis praktisch aan de slag met de leerstof, zoals met het maken van steken en knopen. Ook kregen de leerlingen de opdracht om thuis video’s te maken van de opdrachten en deze te uploaden in GPAL, ter beoordeling van de docent.
Binnen slechts twee weken kon op deze manier het praktisch onderwijs worden hervat op afstand.
Verbeterd en flexibel onderwijs
GPAL draagt bij aan de flexibilisering van het onderwijs. Zo kunnen de video’s in de app op talloze manieren ingezet worden. Zowel voor het leren, toetsen en ophalen van kennis. Ook kunnen de leerlingen hun tijd beter indelen en kunnen opdrachten op afstand gemaakt en beoordeeld worden. Ook de tijd die geïnvesteerd is in het maken van video’s levert nu al tijd op. Zo kunnen er makkelijk aanpassingen gemaakt worden aan het online lesaanbod en heeft de docent meer tijd om individueel feedback te geven doordat de basiskennis en opdrachten nu zelfstandig worden verricht. Dit leidt niet alleen tot meer efficiëntie, maar ook tot betere resultaten. Zo blijkt dat het gemiddelde van leerlingen 10-15 punten hoger ligt dan voorheen.
Beroepsgericht onderwijs binnen Defensie Vaarschool met GPAL
Inmiddels zijn de scholen weer geopend en wordt GPAL nog steeds actief gebruikt binnen de DVS. Want GPAL past ook heel goed binnen het Beroepsgericht Onderwijs.
Voorheen werd er binnen de Defensie Vaarschool traditioneel onderwijs verzorgd, dat vooral bestond uit het zenden van informatie naar leerlingen. Nu krijgen de leerlingen de basisinformatie van de docent in de les en gaan dan direct aan de slag met een opdracht waarbij ze zelf op zoek moeten naar informatie. Vervolgens maken de leerlingen een video waarin ze laten zien wat ze die dag geleerd hebben. In de GPAL app kunnen deze video’s geüpload worden en kunnen medestudenten en docenten makkelijk individuele feedback geven op het werk.
“Dit is echt Beroepsgericht Onderwijs, omdat je het de leerlingen echt zelf laat doen”
– John, Hoofd Zeemanschap
Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!
“Wij helpen bedrijven graag met het versnellen van opleiden en trainen.”
Rico - Salesmanager GPAL