Bonarius is een cv-installatiebedrijf met wel ruim 260.000 installaties in beheer. Zo beheren zij klimaatinstallaties voor woningcorporaties en investeringsmaatschappijen door heel Nederland.

Toch is Bonarius niet zomaar een cv-installatiebedrijf. Door de enorme groei van het bedrijf, en daarmee het aantal toestellen in beheer de afgelopen 1,5 jaar, starten zij, in samenwerking met VTi, WIJ techniek en het ROC, een nieuw project in hun eigen Academy; het MBO-certificaat ‘basis onderhoud gastoestellen’. Hierin worden zij-instromers binnen 2 maanden volledig opgeleid tot monteur. Afgelopen februari startte zij daarom ook met een GPAL pilot om zo het opleidingsproces te versnellen en te ondersteunen. 

“Het bijzondere aan het MBO certificaat is dat 4 maanden nadat iemand bij ons in dienst is gekomen, deze kan uitgroeien tot aankomend onderhoudsmonteur die zelfstandig onderhoud uitvoert aan cv-toestellen. GPAL heeft voor een deel bijgedragen aan de snelheid van onze opleiding.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

 

Het MBO certificaat

In samenwerking met VTi, Wij techniek en het ROC van Amsterdam, is Bonarius afgelopen februari zodoende gestart met de pilot voor het MBO certificaat. Binnen het project worden zij-instromers aangenomen bij het bedrijf en gaan dan een leer-werk traject in van 8 weken. De helft van de week rijden zij mee met een ervaren monteur om werkervaring op te doen, terwijl de andere helft van de week zij op de Academy de kneepjes van het vak leren. Zo kan een zij-instromer al na 4 maanden in dienst te zijn geweest uitgroeien tot een volledig inzetbaar onderhoudsmonteur. 

“Bonarius was altijd al een opleidingsbedrijf. Inmiddels kan ik wel zeggen dat zo een 70% van de monteurs die wij in dienst hebben opgeleid zijn in onze Academy.”
Arjen, opleidingscoördinator Bonariusen Bedrijven

Via Vti Amsterdam kwam Bonarius in aanraking met GPAL, na de eerste kennismaking met dit platform begon Bonarius met het maken van instructiefilmpjes. Zo werden korte video-instructies ingezet om de zij-instromers te ondersteunen tijdens de leerfase, en met groot succes. Inmiddels zijn er al drie groepen zij-instromers die succesvol de opleiding hebben afgerond met GPAL en is ook de onderwijstijd teruggebracht naar 1 dag en een avond per week. 

 

Hoe wordt GPAL ingezet? 

Ondertussen zijn er al een hoop instructievideo’s gemaakt en is er zelfs een lesboekje gemaakt waar alle onderwerpen met handige QR-codes in staan. Zodra een student de QR-code scant met de GPAL app komt dan precies de juiste instructievideo naar boven die bij dat onderwerpt hoort. Ondanks dat sommige video’s nog gemaakt moeten worden, worden de video’s die al in de app staan actief bekeken. Leerlingen kunnen door het bekijken van instructievideo’s zich op deze manier beter voorbereiden op de les. 

“Momenteel kijken de leerlingen de video’s en krijgen dan tijdens de les mondeling de opdrachten te horen. In de toekomst willen we ook de opdrachten toevoegen in de app. De docent geeft dan in een korte video de opdracht aan de leerlingen om iets aan een ketel te repareren en de leerlingen kunnen hier dan zelfstandig mee oefenen.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

Ook het maken van de instructievideo’s verloopt soepel. Zo gaat Arjen, samen met Matthijs (de praktijkdocent), regelmatig aan de slag om nieuwe video’s op te nemen. Zo maakt Arjen handige video’s aan de hand van korte powerpoint presentaties en maakt Matthijs handige video’s aan de hand van verschillende cv-ketels. 

“Het [filmen] is zo simpel, dat heeft GPAL natuurlijk mooi voor mekaar. Je neemt een korte video op en kan het meteen uploaden in de app in een gestructureerde manier. Het hoeft ook niet altijd perfect, je mag je af en toe verspreken. Dat maakt zo een video ook authentiek, net alsof je voor de klas staat.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

 

De Resultaten

Ondertussen hebben al 3 groepen studenten het MBO-certificaat mogen ontvangen met een slagingspercentage van maar liefst 100%. Ook zijn er al een hoop andere positieve resultaten te zien, zoals de verkorting van het programma, een veranderende rol voor opleiders en worden er zelfs al toekomstplannen gemaakt voor GPAL. 

 

Instructievideo’s verkorten de leerfase en stimuleren persoonlijk leren. 

Het kijken van instructievideo’s bevalt goed onder de zij-instromers op de Academy. Zo kijken de meeste leerlingen enthousiast naar de video’s en zaten er zelfs een paar jongens bij die de eerste avond al 90% van de video’s hadden bekeken. 

“We zien dat leerlingen met vragen komen in de les die ze voorheen pas veel later stelde. Door het kijken van de instructievideo’s gaan ze zich eerder al verdiepen in de stof en dat werkt gewoon erg goed.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

Echter blijkt het dat kijken van de instructievideo’s niet alleen leuker is, maar ook de leerfase versneld. Het kijken van de video-instructies ter voorbereiding, zorgt voor meer erkenning onder de leerlingen tijdens de les en sommige kunnen zelfs al wat kennis demonstreren voor de les begint. Dit zorgt ervoor dat er tijdens de lessen ook dieper op de stof in kan worden gegaan, met alle positieve gevolgen vandien.

“We zien dat er nu eigenlijk al lesmateriaal wordt toegevoegd aan de opleiding door onze opleiders, omdat de leerlingen door het kijken van de video’s een stuk sneller door de stof heen gaan. We hebben daarom nu ook besloten om de volgende groepen terug te brengen naar één dag en één avond per week, in plaats van twee dagen.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

 

De rol van de opleider: van de klassieke docent naar coach 

Ook kunnen leerlingen meer leren in hun eigen tempo. Zo legt Arjan uit, dat er soms wel duidelijke verschillen ontstaan in dezelfde klas. “Maar dat is niet per se iets slechts. Sommige leerlingen zijn nu eenmaal iets sneller en kunnen nu beter in hun eigen tempo leren, terwijl andere dan meer individuele hulp en aandacht kunnen ontvangen van een docent.”

Daarmee verandert echter ook de rol van de docent. Deze kan namelijk sneller herkennen welke leerlingen de stof minder goed oppakken en meer hulp nodig hebben. In de nieuwe rol van de docent als coach kan deze zich dan ook meer focussen op het helpen van individuele leerlingen. Op deze manier wordt het leren persoonlijker en krijgt elke student de begeleiding die hij of zij nodig heeft. 

 

In de toekomst: oneindige mogelijkheden

In de toekomst zal GPAL niet alleen voor het MBO certificaat ingezet gaan worden. Bonarius ziet namelijk nog veel meer interessante doeleinden; van onboarding en performance support tot kennisdeling onder monteurs. 

Zo kan bijvoorbeeld GPAL ook ingezet worden voor Onboarding. Door een deel van de onboarding te verfilmen, kunnen nieuwe medewerkers zelfstandig en in hun eigen tempo bekend raken met de nieuwe werkplek. Ook kan de onboarding een stuk persoonlijker gemaakt worden. Zo wilt Bonarius bijvoorbeeld in de toekomst een groot deel introducties en voorstelrondjes opnemen in video’s, zodat nieuwe medewerkers sneller weten wie ze kunnen aanspreken voor vragen en al een paar bekende gezichten zien op de eerste werkdag. “Wellicht een mooi project voor in de toekomst”, aldus Arjen. 

Voor nu blijft Bonarius enthousiast video’s opnemen en na de zomer starten weer nieuwe lichtingen voor het MBO certificaat. Wordt vervolgd. 



Wilt u weten wat GPAL voor uw organisatie kan betekenen?

Stuur ons dan een bericht

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google
    Privacy Policy and
    Terms of Service apply.