11 december 2021

CASE: Installatie- en techniekbedrijf Bonarius Service zet GPAL in om zij-instromers op te leiden en versneld te voorzien van een MBO-certificaat.

De Uitdaging

Bonarius is een cv-installatiebedrijf met wel ruim 260.000 installaties in beheer. Zo beheren zij klimaatinstallaties voor woningcorporaties en investeringsmaatschappijen door heel Nederland.

Toch is Bonarius niet zomaar een cv-installatiebedrijf. Door de enorme groei in vraag naar onderhoudsmonteurs startte Bonarius, in samenwerking met VTI, WIJ techniek en het ROC, met de pilot voor het MBO certificaat ‘basis onderhoud gastoestellen’, waarin zij-instromers binnen 4 maanden worden opgeleid tot volledige monteurs. 

Sinds 2022 wordt een deel van de opleiding aangevuld met GPAL Academy. Zo werden korte video-instructies ingezet om de zij-instromers te ondersteunen tijdens de leerfase, en met groot succes. Inmiddels zijn er al drie groepen zij-instromers die succesvol de opleiding hebben afgerond met GPAL en is ook de onderwijstijd teruggebracht naar 1 dag en een avond per week. 

“Het bijzondere aan het MBO certificaat is dat 4 maanden nadat iemand bij ons in dienst is gekomen, deze kan uitgroeien tot aankomend onderhoudsmonteur die zelfstandig onderhoud uitvoert aan cv-toestellen. GPAL heeft deels bijgedragen aan de snelheid van onze opleiding.”  
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

Zie hier hoe GPAL wordt ingezet bij Bonarius

Aanpak 

De helft van de week rijden nieuwe monteurs mee met een ervaren monteur om werkervaring op te doen, terwijl de andere helft van de week zij op de Academy de kneepjes van het vak leren. 

Op de Academy wordt het leerproces versterkt met video. Studenten hebben toegang tot de GPAL app en handige lesboekjes waar alle onderwerpen met handige QR-codes in staan. Zodra een student de QR-code scant met de GPAL app komt dan precies de juiste instructievideo naar boven die bij dat onderwerp hoort. De video’s die momenteel al in de app staan worden actief bekeken. Leerlingen kunnen door het bekijken van instructievideo’s zich op deze manier beter voorbereiden op de les. 

“Momenteel kijken de leerlingen de video’s en krijgen dan tijdens de les mondeling de opdrachten te horen. In de toekomst willen we ook de opdrachten toevoegen in de app. De docent geeft dan in een korte video de opdracht aan de leerlingen om iets aan een ketel te repareren en de leerlingen kunnen hier dan zelfstandig mee oefenen.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

Ook het maken van de instructievideo’s verloopt soepel. Zo gaat Arjen, samen met Matthijs (de praktijkdocent), regelmatig aan de slag om nieuwe video’s op te nemen. Arjen maakt handige video’s aan de hand van korte powerpoint presentaties en Matthijs maakt praktische video’s aan de hand van de verschillende cv-ketels. 

“Het [filmen] is zo simpel, dat heeft GPAL natuurlijk mooi voor elkaar. Je neemt een korte video op en kan het meteen uploaden in de app op een gestructureerde manier. Het hoeft ook niet altijd perfect, je mag je af en toe verspreken. Dat maakt zo een video ook authentiek, net alsof je voor de klas staat.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

De Resultaten

Ondertussen hebben al 3 groepen studenten het MBO-certificaat mogen ontvangen met een slagingspercentage van maar liefst 100%. Ook zijn er al een hoop andere positieve resultaten te zien, zoals de verkorting van het programma, een veranderende rol voor opleiders en worden er zelfs al toekomstplannen gemaakt voor GPAL. 

Instructievideo’s verkorten de leerfase en stimuleren persoonlijk leren. 

Het kijken van instructievideo’s bevalt goed onder de zij-instromers op de Academy. Zo kijken de meeste leerlingen enthousiast naar de video’s en zaten er zelfs een paar studenten bij die de eerste avond al 90% van de video’s hadden bekeken. 

“We zien dat leerlingen met vragen komen in de les die ze voorheen pas veel later stelde. Door het bekijken van de instructievideo’s gaan ze zich eerder al verdiepen in de stof en dat werkt gewoon erg goed.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

Het bekijken van video-instructies ter voorbereiding zorgt voor meer erkenning onder de leerlingen tijdens de les. Sommige kunnen zelfs al wat kennis demonstreren voor de les begint. Dit zorgt ervoor dat er tijdens de lessen ook dieper op de stof in kan worden gegaan, met alle positieve gevolgen vandien.

“We zien dat er nu eigenlijk al lesmateriaal wordt toegevoegd aan de opleiding door onze opleiders, omdat de leerlingen door het kijken van de video’s een stuk sneller door de stof heen gaan. We hebben daarom nu ook besloten om de volgende groepen terug te brengen naar één dag en één avond per week, in plaats van twee dagen.”
– Arjen, opleidingscoördinator Bonarius Bedrijven

De rol van de opleider: van de klassieke docent naar coach 

Ook kunnen leerlingen meer leren in hun eigen tempo. Zo legt Arjan uit dat er soms wel duidelijke verschillen ontstaan in dezelfde klas. “Maar dat is niet per se iets slechts. Sommige leerlingen zijn nu eenmaal iets sneller en kunnen nu beter in hun eigen tempo leren, terwijl andere dan meer individuele hulp en aandacht kunnen ontvangen van een docent.”

Daarmee verandert echter ook de rol van de docent. Deze kan namelijk sneller herkennen welke leerlingen de stof minder goed oppakken en meer hulp nodig hebben. In de nieuwe rol van de docent als coach kan deze zich dan ook meer focussen op het helpen van individuele leerlingen. Op deze manier wordt het leren persoonlijker en krijgt elke student de begeleiding die hij of zij nodig heeft. 

Voor nu blijft Bonarius enthousiast video’s opnemen en na de zomer starten weer nieuwe lichtingen voor het MBO certificaat. Wordt vervolgd. 

Neem contact op met GPAL

Als je meer wilt weten over GPAL en wat GPAL voor je eigen organisatie kan betekenen, vertellen we je graag meer!

“Wij helpen bedrijven graag met het versnellen van opleiden en trainen.”

Rico - Salesmanager GPAL