In een recent blog artikel we hebben al laten zien welke positieve effecten het gebruik van GPAL kan hebben op kennisniveaus. Nu belicht een aanvullende evaluatie met 26 van onze gebruikers een verdiepend inzicht in nog meer positieve effecten die GPAL kan hebben voor het leren op het werk.
De missie van GPAL is de manier van leren te veranderen en het mogelijk maken op een sociale, interactieve manier kennis te delen. Natuurlijk is het aan onze gebruikers om aan te geven of wij hiermee in de juiste richting gaan. We veranderen de manier waarop medewerkers leren en kennis delen, op een zo toegankelijke en simpel mogelijke manier.
Nadat we een onderzoek hebben uitgevoerd onder 26 eindgebruikers in verschillende functies, kunnen we naar aanleiding van de resultaten zeggen dat we inderdaad op de juiste weg zitten! Medewerkers geven aan dat ze door GPAL te gebruiken efficiënter kunnen werken, omdat het delen van kennis zo makkelijk en snel gaat.
We delen graag de volgende resultaten:
GPAL is van mening dat video dingen beter uitlegt dan een miljoen woorden. Onze gebruikers bevestigen dit.
GPAL wordt gezien als een applicatie met meerdere toepassingen. Het ondersteunt ervaren werknemers bij het opfrissen van hun geheugen, maar ook bij het individueel leren van nieuw beleid en procedures.
GPAL ondersteunt het delen van kennis door het delen van videos. Daarbij komen vaak verschillende werkwijzen naar boven. Omdat het mogelijk is om reacties te geven op videos zorgt dit ervoor dat de gebruikers zichzelf aan de hand daarvan kunnen verbeteren. Gebruikers beamen dat het bijdraagt aan een uniforme werkwijze.
Toen gebruikers gevraagd werden of ze sneller en beter leren door GPAL, was een overweldigende 77% positief. Dit is bijzonder, omdat GPAL zowel tijdsbesparing oplevert voor degene die leert als voor degene die de kennis deelt. Het doel om betere kwaliteit in minder tijd te creëren lijkt te worden bereikt door gebruik van GPAL.
Aangezien je met GPAL kunt leren waar en wanneer je wilt is het goed om te zien dat werknemers GPAL zien als een waardevolle ondersteuning op de werkvloer.
Tenslotte vroegen we of ze GPAL zouden aanbevelen aan anderen en 84% van de gebruikers zouden GPAL aanbevelen aan hun collega’s.
Filmpjes maken als nieuwe manier van kennisdelen
Hoewel kinderen en studenten vaak bezig zijn met het uitwisselen van video’s en foto’s, zijn niet alle medewerkers altijd direct even enthousiast over het filmen van de eigen werkzaamheden. Toch laat ons onderzoek zien dat tenminste 76,9% ervoor open staat, wat al veel meer is dan verwacht. En dit is sowieso een heel verschil met het toch wel vervelende proces van handleidingen schrijven. Zoals we al zagen gebruikt 88,5% van de respondenten liever instructievideo’s dan een handleiding op papier.
Uiteindelijk waren er in elk team wel een paar collega’s die juist erg enthousiast waren en op de voorgrond traden als echte filmers. Zij zochten de meest creatieve manieren om videoinstructies te maken en betrokken hier ook alle anderen bij uit het team. Video instructies maken is iets wat je al doende leert en je went eraan als je het vaker doet. Wanneer anderen er ook aan zijn gewend, zien we medewerkers die ontzettend veel plezier beleven aan het maken van goede instructies. Daarom draagt het video leren ook bij aan het bevorderen van de sociale interactie tussen medewerkers, en kunnen ze echt van elkaar leren, onafhankelijk van tijd en plek.
Wil je weten over hoe je vergelijkbare resultaten kunt behalen met GPAL? Neem contact met ons op.